Huvudbakgrund
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nätverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean service i praktiken - trÀna flödeseffektivitet och sjÀlvförbÀttrande system

VÀlkommen till en utbildning som rustar dig för att ta steget att börja driva lean i din verksamhet!


Lean lÀr man bÀst genom att göra. Nu kan du skaffa god förstÄelse för vad en förÀndring enligt leanprinciperna innebÀr genom att trÀna i ett verkligt flöde pÄ en vÀrdorganisation.

Lean innebÀr stora potentialer till förbÀttring i sÄ gott som alla typer av verksamheter. Men vad innebÀr lean och hur kan man praktiskt komma igÄng?

Den hÀr utbildningen ger dig en god grund att stÄ pÄ genom att blanda teorier, trÀning i verkligheten, praktiska övningar, spel och utbyte med deltagare frÄn olika typer av verksamheter.

VÄra erfarna handledare kommer att inspirera och utmana dig, men ocksÄ hjÀlpa dig att hantera vanliga svÄrigheter.

InnehÄll och upplÀgg


Dag 1
: Skapa förstÄelse och motivation

Vi spelar det upplevelsebaserade Lean Administrationsspelet och arbetar med en simulerad administrativ verksamhet, dÀr deltagarna fÄr anta olika roller.

Du utmanas att ta initiativ och beslut om kontinuerliga och ibland radikala förbÀttringar av din arbetsplats. TillÀmpning av olika leanprinciper varvas med diskussioner om hur dessa pÄverkar utfallet och hur man tar nÀsta förbÀttringssteg. Spelet ger förstÄelse för principer och verktyg som:

  • VĂ€rdeskapande och slöseri
  • RĂ€tt frĂ„n mig – kvalitet direkt i processen och vid kĂ€llan
  • Bygg in kvalitetssĂ€kring i processen
  • Skapa flödesorientering
  • Behovet av utjĂ€mning och flexibilitet
  • KartlĂ€ggningsmetodik

Dag 2: Hur skapar man flödeseffektivitet? VÀrdeflödeskartlÀggning pÄ vÀrdorganisationen

Vi lÀr oss den grundlÀggande metoden för att effektivisera flöden, upptÀcka förbÀttringsmöjligheter samt möjligheterna att minska slöseri. Deltagarna fÄr se sambanden mellan kundens respektive vÀrdföretagets flöde av aktiviteter. KÀllor till slöseri synliggörs och ifrÄgasÀtts som en naturlig del av kartlÀggningen. Du fÄr trÀna i verkligheten i ett utvalt flöde och tar Àven fram ett framtida, bÀttre lÀge. Metoden Àr ett viktigt verktyg för hantering av förÀndringsprocessen. NÄgra exempel pÄ Àmnen:

  • Analys av kundvĂ€rde
  • Falsk efterfrĂ„gan
  • Servicecykeln

Dag 3: Hur skapar man ett sjÀlvförbÀttrande system? Verksamhetsstyrning i praktiken.

Vi gÄr igenom arbetssÀtt, metoder och sammanhang som ger strukturen för ett sjÀlvförbÀttrande system. NÄgra exempel:

  • Standards och planer
  • Visuell styrning
  • Dagliga möten
  • MĂ€tetal
  • Systematiskt förbĂ€ttringsarbete
  • Hantering av variation
  • Ledarskapets förĂ€ndrade roll

Kursens mål

  • Ge en mycket strukturerad förstĂ„else för vad lean innebĂ€r och tryggheten att ha praktisk erfarenhet av de viktigaste metoderna.
  • Ge kunskapen och trĂ€ningen för att ta steget frĂ„n att kĂ€nna till lean till att vara med och driva införandet i praktiken.

Börja göra!För vem?

Kursen riktar sig till dig som ska vara med och driva en leanimplementering, till exempel leanledare, verksamhetschefer, konsulter och verksamhetsutvecklare. Kursen passar lika bra för privata företag som för offentliga organisationer.

Fem goda skÀl att vÀlja kursen Lean service i praktiken:

  1. Stor verklighetsförankring genom att kursen hÄlls pÄ ett vÀrdföretag.
  2. En vÀl utprövad blandning av teori och praktiska övningar.
  3. MervÀrde genom erfarenhetsutbytet i gruppen.
  4. Entusiastiska, engagerade och erfarna lÀrare.
  5. Ackrediterad för den internationella certifiering som har utvecklats av vid Cardiff Business School.

Vi rekommenderar också

Boka nu

Inga faststÀllda kursstarter just nu. AnmÀl intresse till rikard.sjostrom@plan.se

 
Datum och anmälan

Inga faststÀllda kursstarter just nu. AnmÀl intresse till rikard.sjostrom@plan.se

 
Omfattning och pris

Omfattning: 3 dagar

Tider: Dag 1 10-17,
Dag 2 9-17, Dag 3 9-16

Pris: 14900 kr exkl moms.

Inga förkunskaper krävs.

I avgiften ingår dokumentation, kursmaterial, fika och lunch. Resor och logi ingår ej.

Utbildningsmaterial i form av PowerPoint får du med dig efter utbildningen. Detta kan du fritt använda och jobba vidare med. Du fĂ„r ocksĂ„ boken Lean handbok för service och tjĂ€nster.

 
Mer information

För utbildningens kvalitet och ständigt uppdaterade aktualitet ansvarar

Pia Anhede

Pia Anhede
pia@anhede.com
070-5438048

Pia Àr konsult sedan drygt 20 Är med inriktning mot implementation av lean. Hon har erfarenhet frÄn lÀngre förÀndringsprojekt inom service, sjukvÄrd och produktion. Pia har jobbat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder. Civilingenjör frÄn Chalmers.


Joakim Hillberg

Joakim Hillberg
joakim@hillberg.com
070-5746812

Joakim Àr konsult sedan drygt 20 Är med inriktning mot implementation av lean. Han har huvudsaklig erfarenhet frÄn lÀngre förÀndringsprojekt inom service, sjukvÄrd och produktion. Joakim har jobbat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder och Àr civilingenjör frÄn Chalmers och MBA frÄn INSEAD.

Kontakta dem gÀrna för frÄgor om innehÄll eller internt genomförande hos er.

 
Arrangörer

Plan

Lean Competence

 
Värdorganisation

Den hÀr utbildningen genomförs pÄ en vÀrdorganisation.

Vill ni bli vÀrd och fÄ en mÀngd förbÀttringsförslag frÄn andra deltagare? Ring oss sÄ kan vi diskutera!

VĂ€rdorganisation

 

 

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: GustavslundsvĂ€gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se