Huvudbakgrund l
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nätverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean Learnings mars 2016:

Leda genom PDCA - reflektioner frÄn Master Meeting med Jeff Liker

NÀr vi trÀffade Jeff Liker pÄ en konferens i februari 2015 hade han en kort presentation dÀr han visade hur han utvecklat sin beskrivning och forskning om Toyota, utifrÄn Mike Rothers forskning kring Toyota Kata.

(Likers föredrag frÄn februari finns hÀr och Àr 16 minuter.)

En spĂ€nnande vinkel, tyckte vi, och bjöd in Jeff till att leda ett Master Meeting i Sverige, Norge och Tyskland i november. Ämnet var Leading through PDCA och nedan följer en sammanfattning av de reflektioner och lĂ€rdomar som vi gjorde pĂ„ seminariet.

UtgĂ„ngspunkten för organisationer idag Ă€r att förĂ€ndring och anpassning Ă€r nĂ„got som stĂ€ndigt pĂ„gĂ„r. Tiden dĂ„ vi drev en förĂ€ndringsprocess för att sedan kunna verka i en stabil miljö Ă€r förbi. Den traditionella definitionen av lean, ”Eliminating waste to reduce lead time in end-to-end value streams”, Ă€r inte tillrĂ€cklig. En bĂ€ttre definition Ă€r ”Lean is the permanent struggle to better flow value to each customer”. För Toyota Ă€r basen i all förbĂ€ttring TRY, det vill sĂ€ga att göra, praktisera, testa
 Inte att tĂ€nka ut den enda lösningen för att sedan implementera.

HĂ€r ser vi att PDCA delvis har missuppfattats. PDCA handlar inte om att göra en sekventiell loop för att sedan vara klar, utan just att testa och lĂ€ra genom mĂ„nga smĂ„ loopar. Fokus Ă€r inte pĂ„ att fĂ„ till den ”rĂ€tta” lösningen utan pĂ„ att lĂ€ra sĂ„ mycket som möjligt.

I sin ledarskapsmodell beskriver Jeff vad detta innebÀr i ett ledarskapsperspektiv. Vi beskriver stegen nedan.

Lean Leadership Model. Jeff Liker


1. Commit to Self Development

Detta steg Àr svÄrare Àn vi tror och det gÄr sjÀlvklart inte att delegera till nÄgon annan. Det bygger pÄ tvÄ viktiga delar: Gemba och vetenskapligt förhÄllningssÀtt.

Gemba innebÀr att pÄ djupet förstÄ den verkliga processen, vad som verkligen hÀnder. Men hur vet vi att vi Àr dÀr, i gemba? Genom att lyssna pÄ mÀnniskor, genom att stÀlla de rÀtta frÄgorna och genom att se och förstÄ med egna ögon ute i vÀrdeflödet. Detta Àr ett lÄngt steg frÄn konferensrum och rapporter.

NÀsta steg Àr det vetenskapliga förhÄllningssÀttet PDCA. NÀr vi ser och förstÄr den verkliga processen, de verkliga problemen och den verkliga utmaningen sÄ mÄste vi kunna agera. PDCA ger oss en vÀgledning till ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt. Det finns mÄnga beskrivningar av PDCA, en anvÀndbar modell Àr följande Ätta steg:

Problemlösning

Genom att systematiskt arbeta oss genom dessa steg fokuseras lÀrande och utveckling. Chefer och ledare mÄste stÀndigt arbeta pÄ denna nivÄ för att lÀra kÀnna sin verksamhet och utveckla den.

HÀr gör Jeff en direkt koppling till förbÀttrings-katan (vill du lÀsa mer om Kata, se tidigare Lean Learnings), som ett mer dynamiskt sÀtt att beskriva mÄnga PDCA-loopar mot en utmaning. Genom att följa dessa steg fÄr vi en systematisk vetenskaplig rutin, Àven om vÄr utmaning fört oss ut pÄ osÀker och okÀnd mark (vi ska göra nÄgot vi inte kan, vet eller har gjort tidigare).


2. Coach and develop others

NÀr vi som ledare förstÄtt och trÀnar oss i PDCA Àr det dags att börja trÀna andra. Det Àr chefen som trÀnar sina medarbetare sjÀlv. Det ger ett gemensamt lÀrande om bÄde verksamheten och medarbetarnas kunskapsnivÄ.

Ett bra sĂ€tt att coacha Ă€r genom de fem frĂ„gorna i coaching-katan. Vi fĂ„r ofta frĂ„gan om det Ă€r viktigt att hĂ„lla sig strikt till dessa frĂ„gor, och svaret Ă€r ”Ja, i början för att trĂ€na”. SjĂ€lvklart med kompletterande frĂ„gor och i en bra dialog, men de fem frĂ„gorna Ă€r i sig en systematisk rutin som utgĂ„r frĂ„n det vetenskapliga förhĂ„llningssĂ€ttet (PDCA).


3. Support Daily Kaizen

Jeff lyfter fram tre vÀsentliga delar för att detta ska vara möjligt.

Den första Àr att vi har en organisation och arbetssÀtt som möjliggör förbÀttringsarbete. PÄ Toyota har de skapat det genom sin organisationsmodell 5+1, vilken Àven Scania tillÀmpar idag. 5+1 innebÀr att det Àr en teamledare pÄ fem medarbetare, vilket ger tillrÀckligt med resurser att under pÄgÄende verksamhet notera avvikelser och korrigera sÄ att de inte pÄverkar utfallet samt Àven driva dagligt förbÀttringsarbete. Lösningen Àr inte 5+1 utan viktigast Àr att sÀkra att det finns kraft/resurs inom organisationen att dagligen jobba med de avvikelser och problem som uppstÄr och hitta formerna för det.

Den andra delen blir naturligt att synliggöra avvikelser och problem. För att avvikelser ska kunna synliggöras mÄste det finnas en standard. Det kan vara en standard pÄ arbete, standardiserad arbetsplats, mÀtetal etc. Allt som beskriver hur det bör vara Àr en utgÄngspunkt för att fÄnga avvikelser.

Den tredje delen Àr att trÀna medarbetare i att utföra arbetet. Att överlÄta till medarbetaren att sjÀlv lÀsa och följa en instruktion (vilket kanske Àr det vanligaste) Àr det minst effektiva sÀttet. Hur Toyota och Scania trÀnar kan du lÀsa i professor Christoph Rosers inlÀgg hÀr http://www.allaboutlean.com/attention-to-details/


4. Create Vision and Align Goals

Den sista delen i Jeffs ledarskapsmodell handlar om mÄlnedbrytning och förankring genom organisationen (Hoshin).

En mycket intressant insikt frĂ„n Jeff Ă€r att om förmĂ„gorna till ”on-the-job training” och ”problem solving” inte finns i organisationen, sĂ„ kommer mĂ„lnedbrytningen vara tĂ€mligen meningslös. Om vi fĂ„r utmanande mĂ„l men inte vet hur vi angriper dem pĂ„ ett systematiskt sĂ€tt (problem solving) och inte vet hur vi trĂ€nar upp medarbetares kompetens sĂ„ kommer förbĂ€ttringsarbetet att bli slumpmĂ€ssigt och ostrukturerat. Genom denna insikt Ă€r vi tillbaka pĂ„ vikten av att börja med steg i modellen 1 och förhĂ„llningssĂ€ttet PDCA.


Avslutningsvis Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g citatet som Mike Rother Ă„tergav nĂ€r han presenterade Kata i höstas: ”All models are wrong, but some are useful.” Vi ser Likers ledarskapsmodell som en bra förklaringsmodell för att analysera vilka kompetenser som behöver utvecklas hos oss sjĂ€lva, hos ledare och i organisationer.

LÄt dig inspireras och ta ditt nÀsta steg!

Pia Anhede och Joakim Hillberg


Vi tipsar om...

  • Kata Coach-trĂ€ningen i mars Ă€r fullbokad, men nu finns nya datum. NĂ€sta tillfĂ€lle Ă€r 23-24 mars pĂ„ VGR IT i Göteborg.
  • Joakim Hillberg leder en heldagsworkshop i Kata pĂ„ PLAN-konferensen 26-27 april i Göteborg. Bland talarna finns ocksĂ„ Simon ElvnĂ€s frĂ„n KTH, Alrik Danielsson, koncernchef pĂ„ SKF och Mikael Bratt frĂ„n AB Volvos koncernledning.
  • Pia Anhede leder tvĂ„ Kata-sessioner pĂ„ Lean Island 2016 5-8 april. Bland talarna finns Pascal Dennis och Fred Mathijsen frĂ„n Nike.
 
Lean Learnings Àr...

nyhetsbrevet dÀr vi tar upp frÄgestÀllningar frÄn vÄra kursdeltagare, delar reflektioner frÄn vÄrt eget lÀrande och sammanfattar tankar frÄn vÄra Master Meetings.

>> Prenumerera pÄ Lean Learnings

>> Arkivet


Dela pÄ Facebook

Dela pÄ LinkedIn

Tweeta



Pia Anhede Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Pia har mer Àn 20 Ärs erfarenhet av lean i lÀngre förÀndringsprojekt. Hon har arbetat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder. Pia Àr civilingenjör frÄn Chalmers.

Joakim Hillberg Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Joakim har stor erfarenhet av förÀndringsprojekt inom bÄde produktion och service. Joakim har arbetat i mer Àn 30 företag i över 10 lÀnder. Han Àr civilingenjör frÄn Chalmers och har en MBA frÄn INSEAD.

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: GustavslundsvĂ€gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se