Huvudbakgrund l
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nštverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean Learnings juni 2015:

Att lära nya saker systematiskt
= Kata i klassrummet

Under den senaste tiden har vi ägnat en stor del av vårt arbete åt kata (utmaningsdrivet förbättringsarbete). Om du inte vet vad det innebär kan du läsa tidigare nyhetsbrev:

Kata kommer från en forskningsstudie som Mike Rother bedrev 2004-2009, där forskningsfrågeställningen var:

  1. What are the unseen managerial routines and thinking that lie behind Toyota’s success with continuous improvement and adaptation?
  2. How can other companies develop similar routines and thinking in their organizations?

Kring den f√∂rsta fr√•gest√§llningen √§r slutsatsen “If you study Toyota’s management system enough, a common pattern of thinking and acting emerges, which is evident at all levels inside the company”.

Detta mönster har Mike förtydligat och beskrivit i vad han kallar för kata. Egentligen finns det inget som begränsar oss till företag, organisationer eller vuxenvärlden, utan detta mönster kan tränas redan som barn för att skapa kreativitet och lärande på ett bättre sätt. Med denna utgångspunkt har Mike utvecklat en lektion i form av ett spel för att träna kata i klassrummet.

Vi har testat i svenska klasser (åk 7) och till vår stora glädje fungerar det utmärkt. Eleverna var oerhört engagerade och tyckte att det var roligt. Läraren tog snabbt till sig materialet och körde lektionen själv. Vi förstod också att i betygskriterierna för NO-ämnena så ska eleven inte bara visa kunskap i att pröva och ompröva utan också visa på att kunna göra det systematiskt. Just detta tränas genom kata i klassrummet .

Kata i klassrummet (KiC, Kata in the Classroom) är en praktisk övning som tar ca en lektion, 50 minuter, att köra. Denna gruppövning engagerar eleverna genom att pussla i ett antal 3 minuters-rundor och samtidigt träna systematiskt vetenskapligt tänkande. Eleverna följer förbättringskatan för att fastställa ett mål, och sedan experimentera och lära mot målet.

√Ėvningen tr√§nar beteenden f√∂r systematiskt vetenskapligt t√§nkande p√• ett enkelt och roligt s√§tt. Den kan anv√§ndas s√•v√§l p√• h√∂gstadiet som p√• gymnasiet.

Av Joakim Hillberg, 070-5746812 och Pia Anhede, 070-5438048

 
Lean Learnings är...

nyhetsbrevet där vi tar upp frågeställningar från våra kursdeltagare, delar reflektioner från vårt eget lärande och sammanfattar tankar från våra Master Meetings.

>> Prenumerera på Lean Learnings

>> Arkivet


Dela på Facebook

Dela på LinkedIn

Tweeta



Pia Anhede är ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera år tillbaka. Pia har mer än 20 års erfarenhet av lean i längre förändringsprojekt. Hon har arbetat i mer än 30 företag i över tio länder. Pia är civilingenjör från Chalmers.

Joakim Hillberg är ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera år tillbaka. Joakim har stor erfarenhet av förändringsprojekt inom både produktion och service. Joakim har arbetat i mer än 30 företag i över 10 länder. Han är civilingenjör från Chalmers och har en MBA från INSEAD.

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: Gustavslundsv√§gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se