Huvudbakgrund l
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nätverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean Learnings juni 2015:

Att lÀra nya saker systematiskt
= Kata i klassrummet

Under den senaste tiden har vi Àgnat en stor del av vÄrt arbete Ät kata (utmaningsdrivet förbÀttringsarbete). Om du inte vet vad det innebÀr kan du lÀsa tidigare nyhetsbrev:

Kata kommer frÄn en forskningsstudie som Mike Rother bedrev 2004-2009, dÀr forskningsfrÄgestÀllningen var:

  1. What are the unseen managerial routines and thinking that lie behind Toyota’s success with continuous improvement and adaptation?
  2. How can other companies develop similar routines and thinking in their organizations?

Kring den första frĂ„gestĂ€llningen Ă€r slutsatsen “If you study Toyota’s management system enough, a common pattern of thinking and acting emerges, which is evident at all levels inside the company”.

Detta mönster har Mike förtydligat och beskrivit i vad han kallar för kata. Egentligen finns det inget som begrÀnsar oss till företag, organisationer eller vuxenvÀrlden, utan detta mönster kan trÀnas redan som barn för att skapa kreativitet och lÀrande pÄ ett bÀttre sÀtt. Med denna utgÄngspunkt har Mike utvecklat en lektion i form av ett spel för att trÀna kata i klassrummet.

Vi har testat i svenska klasser (Äk 7) och till vÄr stora glÀdje fungerar det utmÀrkt. Eleverna var oerhört engagerade och tyckte att det var roligt. LÀraren tog snabbt till sig materialet och körde lektionen sjÀlv. Vi förstod ocksÄ att i betygskriterierna för NO-Àmnena sÄ ska eleven inte bara visa kunskap i att pröva och ompröva utan ocksÄ visa pÄ att kunna göra det systematiskt. Just detta trÀnas genom kata i klassrummet .

Kata i klassrummet (KiC, Kata in the Classroom) Àr en praktisk övning som tar ca en lektion, 50 minuter, att köra. Denna gruppövning engagerar eleverna genom att pussla i ett antal 3 minuters-rundor och samtidigt trÀna systematiskt vetenskapligt tÀnkande. Eleverna följer förbÀttringskatan för att faststÀlla ett mÄl, och sedan experimentera och lÀra mot mÄlet.

Övningen trĂ€nar beteenden för systematiskt vetenskapligt tĂ€nkande pĂ„ ett enkelt och roligt sĂ€tt. Den kan anvĂ€ndas sĂ„vĂ€l pĂ„ högstadiet som pĂ„ gymnasiet.

Av Joakim Hillberg, 070-5746812 och Pia Anhede, 070-5438048

 
Lean Learnings Àr...

nyhetsbrevet dÀr vi tar upp frÄgestÀllningar frÄn vÄra kursdeltagare, delar reflektioner frÄn vÄrt eget lÀrande och sammanfattar tankar frÄn vÄra Master Meetings.

>> Prenumerera pÄ Lean Learnings

>> Arkivet


Dela pÄ Facebook

Dela pÄ LinkedIn

Tweeta



Pia Anhede Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Pia har mer Àn 20 Ärs erfarenhet av lean i lÀngre förÀndringsprojekt. Hon har arbetat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder. Pia Àr civilingenjör frÄn Chalmers.

Joakim Hillberg Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Joakim har stor erfarenhet av förÀndringsprojekt inom bÄde produktion och service. Joakim har arbetat i mer Àn 30 företag i över 10 lÀnder. Han Àr civilingenjör frÄn Chalmers och har en MBA frÄn INSEAD.

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: GustavslundsvĂ€gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se