Huvudbakgrund l
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nätverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean Learnings januari 2015:

BĂ€sta leanspelet?

I vÄra leanbrev vill vi dela med oss av vÄra Master Meetings samt av vÄra tankar och reflektioner kopplat till vÄra trÀningar, möte med mÀnniskor och vÄra uppdrag.

Detta leanbrev handlar om spel, och har tillkommit utifrÄn tvÄ olika aktiviteter. Dels talade Joakim pÄ Lean Educator conference om just spel och dels hade vi i december en Lean Games Day, dÀr vi gick igenom ett 15-tal kortare spel och övningar för en fullsatt sal med leantrÀnare.

PÄ konferensen presenterade och reflekterade vi kring framgÄngar och fallgropar med att anvÀnda spel, och dÄ frÀmst de lÀngre leanspelen som Àr en heldag. FrÄgor som ofta kommer upp Àr: Vad bör man tÀnka pÄ för att fÄ till en bra upplevelse? Finns det nÄgra risker och vilket Àr egentligen det bÀsta spelet?

Kraften i spel Àr att de stimulerar mÄnga sinnen och skapar ett stort engagemang. Deltagarna fÄr uppleva principer och metoder genom en mer praktisk erfarenhet Àn vid traditionella inlÀrningsmetoder. Spel ger deltagarna möjligheten att trÀna i en riskfri och rolig miljö och fungerar i nÀstan alla verksamheter och för alla grupperingar av mÀnniskor.

NÀr det kommer till vad man bör tÀnka pÄ sÄ Àr det absolut viktigaste att inte se spelandet som en enskild aktivitet. Det kan lÄta sjÀlvklart, men det Àr ocksÄ det vanligaste felet vi ser hÀnda. Spel ska vara en del i en förÀndringsprocess dÀr nÀsta steg Àr planerat. Spel, liksom all trÀning, skapar förvÀntningar. Om inte dessa tas omhand sÄ kan man fÄ motsatt effekt, det vill sÀga besvikelse, minskat förtroende för ledningen och lÀgre motivation.

Spel ska inte heller ses som en simulering – verkligheten Ă€r alltid mer komplex! Syftet med spel Ă€r att stimulera lĂ€rande och dĂ„ behöver vi förenkla och fokusera.

För att verkligen stimulera lÀrandet sÄ Àr handledarens roll avgörande. NÄgra viktiga punkter:

  • Inte ge lösningar utan fĂ„ de som deltar att komma pĂ„ lösningen sjĂ€lva
  • StĂ€ll frĂ„gor för att fĂ„ deltagarna att tĂ€nka: Varför blev det sĂ„? Vad kommer att hĂ€nda? Vad skulle ha hĂ€nt om vi gjort sĂ„? Vad Ă€r problemet?
    HÄll fast vid frÄgorna till du kÀnner att deltagarna förstÄtt och förhoppningsvis fÄtt en aha-upplevelse.
  • StĂ€ll Ă€ven frĂ„gor för att stimulera kĂ€nslor. DĂ„ blir lean nĂ„got som berör. Exempel pĂ„ enkla frĂ„gor kan vara: Hur kĂ€ndes det? Var det lugnt eller stressigt? HĂ€nder det att du kĂ€nner sĂ„ i din vardag?
  • Förmedla specifik kunskap om lean utifrĂ„n vad gruppen gör och vad som hĂ€nder i spelet, det vill sĂ€ga utifrĂ„n gruppens behov. Det innebĂ€r att man bör undvika att förelĂ€sa om lean-metoder för att dĂ€refter be gruppen tillĂ€mpa dem. LĂ„t istĂ€llet gruppen försöka skapa flöde och diskutera sedan principerna bakom flödestĂ€nkande. Vi brukar sĂ€ga att det bĂ€sta sĂ€ttet att föra in teori, Ă€r för att förklara varför det blev som det blev i spelet (oavsett om det blev bĂ€ttre eller sĂ€mre). Teorin kommer alltsĂ„ efter att gruppen har gjort nĂ„got!
  • TĂ€nk pĂ„ att deltagarna lĂ€r sig som mest nĂ€r det inte blev som de tĂ€nkt sig. Om de tĂ€nker ut en förĂ€ndring för att det skall bli bĂ€ttre och motsatsen hĂ€nder, Ă€r de vĂ€ldigt öppna för att förstĂ„ och lĂ€ra. Du som handledare kan ofta förutse detta, men genom att lĂ„ta deltagarna sjĂ€lva upptĂ€cka sĂ„ ökar lĂ€randet. Som handledare sĂ„ ska du alltsĂ„ inte hjĂ€lpa dem till de bĂ€sta lösningarna!
  • Kom ihĂ„g att Ă€ven om det inte Ă€r första gĂ„ngen för dig sĂ„ Ă€r det första gĂ„ngen som gruppen spelar. Det Ă€r lĂ€tt som handledare att glömma det och gĂ„ för fort fram.
  • Se till att reglerna följs, men var inte rigid. Det viktigaste Ă€r lĂ€randet. Se till att ingen fuskar, vilket Ă€r vanligast i ledningsgrupper.
  • Avsluta alltid med att översĂ€tta lĂ€rdomarna frĂ„n spelet till den egna verksamheten. Se till att ha tid för reflektion och diskussion, ha förberedda frĂ„gor och gĂ€rna ocksĂ„ kĂ€nnedom om deltagarnas verksamhet. Detta innebĂ€r ocksĂ„ att en bra handledare bör ha egen praktisk erfarenhet av arbetssĂ€tt, styrning och ledning baserat pĂ„ lean att dela med sig av!

TyvÀrr Àr mÄnga spel vi sett vÀldigt styrda, dÀr handledaren berÀttar för gruppen vad de ska göra och utan frihetsgrader. Om spelet Àr för kontrollerat, kommer inte deltagarna att engageras och dÀrmed kommer lÀrandet att bli begrÀnsat eller i vÀrsta fall utebli.

VÀl utformade spel ger istÀllet utrymme för upplevelsebaserat lÀrande, dÀr deltagarna fÄr lÀra genom att göra, med flera möjliga lösningar som laget kan utforska och lyckas eller misslyckas med. Ett annat sÀtt att uttrycka detta Àr att gruppen ska arbeta igenom alla de fyra stegen i PDCA-cykeln:

Plan – planerna nĂ€sta förĂ€ndring, ha en hypotes om vad som kommer att hĂ€nda och vilket utfallet kommer att bli
Do – sjĂ€lva spelrundan
Check – analysera och diskutera utfallet för att jĂ€mföra med hypotesen
Act – standardisera eller korrigera inför kommande spelrundor.

Att ha roligt nÀr man spelar Àr viktigt. Skratt gör att man slappnar av och dÄ ökar förmÄgan att ta in nya tankar. Att ha tvÄ lag som spelar samtidigt Àr ofta ett bra sÀtt att fÄ mÀnniskor fokuserade. Positiv konkurrens skapar ofta god inlÀrningsdynamik.

Vad Ă€r dĂ„ bĂ€sta leanspelet? BĂ€st Ă€r egentligen att inte spela med spel alls, utan att fĂ„ medarbetarna att ”spela” eller experimentera med organisationens verkliga utmaningar och tillĂ€mpa leanprinciper i verkligheten.

 

PÄ Lean Games Day fokuserar vi kortare spel som tar 15 minuter till 1,5 timme att genomföra. Syftet med dem Àr att stimulera upplevelser och lÀrande som ett komplement till det praktiska förÀndringsarbetet eller teorigenomgÄngar. Spelen Àr av mÄnga olika slag inom följande kategorier:

  • Lean Game DayVariation, ledtid, kapacitet
  • Flödeseffektivitet vs resurseffektivitet (multitasking)
  • Olika planeringsmetoder
  • Standardiserat arbete, 5S, stĂ€lltid, A3
  • BeteendeförĂ€ndring
  • Med mera

Deltagarna vid första tillfÀllet uppskattade bredden av olika spel. En kommentar frÄn en av dem var:

– ”Bra energi, inspirationspĂ„fyllning och fina ’verktyg’ till övningsrepertoaren, tack!”

Mer info om Lean Games Day.


Lycka till med att spela. Lek och LÄR!

Av Joakim Hillberg, 070-5746812 och Pia Anhede, 070-5438048


Aktiviteter pÄ gÄng inom Lean Competence

  • Kata - utmaningsdrivet förbĂ€ttringsarbete.
    PÄ Gambro redan i februari. HÀr fÄr du chansen att trÀna en verklig utmaning hos vinnaren av Svenska Leanpriset 2013!
    PÄ Alfa Laval och Ericsson senare i vÄr, dÀr vi kommer att jobba med utmaningar bÄde i tjÀnste- och produktionsmiljö.
  • Om inte du kan Ă„ka till Toyota sĂ„ fĂ„r Toyota komma till dig! SĂ„ tĂ€nkte vi nĂ€r vi bjöd in Toyotas experter pĂ„ att eliminera avvikelser till en öppen workshop i Stockholm. Ett verkligt unikt tillfĂ€lle för dig att vĂ€ssa era arbetssĂ€tt!
  • ”Lean i praktiken” rustar dig och dina medarbetare för att driva lean.
    PÄ Skatteverket i Solna för dig inom tjÀnster.
    PÄ Liko i LuleÄ för dig inom tillverkning.
  • Vad krĂ€vs för att leda en flödesorienterad och lĂ€rande organisation?
    Kolla gÀrna kommentarerna frÄn de tidigare deltagarna.
  • VĂ€rdebaserad vĂ„rd och lean. Seminarium med praktiska erfarenheter frĂ„n Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Universitetssjukhuset, Akademiska sjukhuset, professor Jörgen Nordenström och Magnus Lord.
  • Vi kan stolt berĂ€tta att nĂ€sta Lean Educators Conference kommer att gĂ„ av stapeln i SödertĂ€lje 16-18 september, för att sedan flytta vidare till England 2016 och Italien 2017. Lean Competence Ă€r arrangör tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan och CETPM-institutet vid Ansbach University.

Vi tipsar ocksÄ om PLAN-konferensen 2015


– VĂ€rderingar, kultur och innovationer pĂ„ IKEA. Möt Thomas Carlzon, VD för IKEA AB.

– Flödesorienterat ledarskap pĂ„ Scania! Lyssna pĂ„ Gert Frick, Vice President Global Scania Production Systems och Thomas Laghamn, Manager Logistics Development.

Plus massor av andra spÀnnande studiebesök och workshopar.

PLAN-konferensen 2015, 15-16 april i SödertÀlje

 
Lean Learnings Àr...

nyhetsbrevet dÀr vi tar upp frÄgestÀllningar frÄn vÄra kursdeltagare, delar reflektioner frÄn vÄrt eget lÀrande och sammanfattar tankar frÄn vÄra Master Meetings.

>> Prenumerera pÄ Lean Learnings

>> Arkivet


Dela pÄ Facebook

Dela pÄ LinkedIn

Tweeta



Pia Anhede Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Pia har mer Àn 20 Ärs erfarenhet av lean i lÀngre förÀndringsprojekt. Hon har arbetat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder. Pia Àr civilingenjör frÄn Chalmers.

Joakim Hillberg Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Joakim har stor erfarenhet av förÀndringsprojekt inom bÄde produktion och service. Joakim har arbetat i mer Àn 30 företag i över 10 lÀnder. Han Àr civilingenjör frÄn Chalmers och har en MBA frÄn INSEAD.

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: GustavslundsvĂ€gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se