Huvudbakgrund l
Plan.se
Plan är nätverket för effektiva flöden.
"Vi ger riktig kunskap"
Nätverk Utbildning Evenemang Om Plan
 

Utbildning

Lean Turnaround

Vi hade nyligen ett Master Meeting med tvÄ talare. Nedan tÀnkte vi dela med oss av vÄra lÀrdomar och erfarenheter kring det som de pratade om.

Först ut var Art Byrne. Art Àr en av de vÀsterlÀnningar som drivit flest framgÄngsrika lean turnarounds, bÄde som VD och Àgare. Inte bara i USA utan Àven i mÄnga andra lÀnder inklusive Sverige, och inte heller bara inom tillverkning utan ocksÄ i serviceorganisationer. Viktigast Àr dock att han driver lean-implementeringar i hela organisationer/koncerner.

Den kĂ€nda lean-forskaren professor Bob Emiliani baserar mycket av sin forskning pĂ„ arbetet som Art och hans ledningsgrupp gjorde pĂ„ Wiremold. Caset beskrivs i Bobs bok ”Better Thinking, Better Results”, dĂ€r Bob myntade begreppet Äkta Lean. Äkta Lean, inspirerad av Arts arbete, innehĂ„ller bĂ„de stĂ€ndig förbĂ€ttring och respekt för mĂ€nniskor (i jĂ€mförelse med ”fake lean” som saknar respekt för mĂ€nniskor).

NĂ€r man lyssnar pĂ„ Art sĂ„ Ă€r han nĂ€stan provocerande krass och pragmatiskt. För honom Ă€r lean enkelt att förstĂ„ men svĂ„rt att göra. Problemet enligt honom Ă€r att vi komplicerar det, planerar för mycket och att vi tror att vi Ă€r sĂ„ speciella, istĂ€llet för att bara göra och lĂ€ra. Eller som en av Art Byrne’s japanska lean-trĂ€nare sa "Byrne-san, If You Don’t Try Something No Knowledge Will Visit You”.

Art har blivit trÀnad av Shingijutsu och har dÀr fÄtt med sig att lean handlar om att driva kaizen (stÀndig förbÀttring) genom att göra (stÀndiga PDCA-loopar). Oftast fokuseras en insats under en vecka. Vi har sjÀlva trÀnat för Shingijutsu i Japan och hÄller med om att förbÀttringsarbetet behöver göras fokuserat och intensivt, men formaten kan definitivt vara olika. Att oftast japanska senseis coachar förbÀttringar intensivt under en vecka har en del att göra med att det Àr mest praktiskt om man reser lÄngt. Kata Àr ett annat sÀtt att framgÄngsrikt driva och coacha PDCA-loopar.

Det Àr heller ingen stor skillnad i angreppssÀtt för en lean turnaround i olika verksamheter. Organisationer bestÄr av mÀnniskor och lean handlar i stor mÄn om att arbeta med mÀnniskor. Det som kommer att skilja sig Ät enligt Art Àr bland annat mÀtetalen.

En frĂ„gestĂ€llning som kom upp Ă€r om det gĂ„r att mĂ€ta hur lean man Ă€r. Eftersom lean handlar om stĂ€ndig förbĂ€ttring sĂ„ finns det inget slut, hur kan man dĂ„ mĂ€ta?  Viktigast Ă€r att mĂ€ta utifrĂ„n verksamhetens syfte och dess kunder/brukare. Om de mĂ€tetalen förbĂ€ttras, Ă€r man pĂ„ rĂ€tt vĂ€g i sitt lean-arbete. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att sĂ€tta utmanande mĂ„l utifrĂ„n organisationens strategiska inriktning. Det Ă€r de som ska nĂ„s genom lean-arbetet. NĂ€r vi Ă€r ute och möter och coachar organisationer i sina lean-implementeringar sĂ„ ser vi att detta Ă€r en viktig faktor för framgĂ„ng eller misslyckande. Om man glömmer att fokusera organisationens syfte och istĂ€llet fokuserar ”att införa lean” som ett sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l, sĂ„ leder det nĂ€stan alltid till att man misslyckas. Fokus blir fel och medarbetare motiveras inte till förĂ€ndring, vilket ofta leder till att lean-implementeringen rinner ut i sanden.

Lean Àr det starkaste strategiska vapnet som ledningen har för att nÄ resultaten, enligt Art. Det maximerar resultateten för organisationens intressenter, ökar kompetensen och vÀrdet hos medarbetarna och levererar mer vÀrde till kunder/brukare.

DÀremot Àr det viktigt att inte styra pÄ resultatet utan det Àr processen som Àr det viktiga. Fundamenten i lean nÀr man fokuserar pÄ processen Àr enligt Art fyra stycken:

  1. Work To TAKT Time. Vilket grovt översatt innebÀr att kapacitets- och resursÀtt enligt kundens behov.  Det Àr en stor utmaning och det Àr inte för inte att SKL anordnade seminarier för nÄgra Är sedan kring flöden och takt inom vÄrden.
  2. One Piece Flow. Flödesorientera verksamheten och i möjligaste mÄn gör det fysiskt, bryt de funktionella silona. Idealet Àr att Àrenden/produkter flyter pÄ utan att vÀnta. En viktig del Àr att inte batcha, t.ex. att remissgranskning sker varje dag i stÀllet för en gÄng i veckan, fakturering löpande i stÀllet för en gÄng i mÄnaden, osv.
  3. Standard Work. Standardiserat arbete Àr basen för att veta hur det skall gÄ till men Àn viktigare för att ha en gemensam utgÄngspunkt för att driva förbÀttringar. Standard kan se ut pÄ mÄnga olika sÀtt och sjÀlvklart skiljer standarder inom produktion och service Ät.
  4. Pull System. Arbete enligt kundens behov och efterfrĂ„gan. Synkronisera lĂ€ngs hela flödet sĂ„ att man inte bara trycker ut eller köar upp Ă€renden i systemet. Ett bra exempel Ă€r sjukhus som har börjat ronda kontinuerligt under dagen för att frigöra sĂ€ngar i tid för nya patienter. Ett annat stort omrĂ„de för att skapa ”pull” inom vĂ„rden Ă€r schemalĂ€ggning utifrĂ„n patienternas behov.

För att fÄ förÀndringarna etablerade och hÄllbara i hela organisationen sÄ mÄste ledningen vara hÀngiven och engagerade. Enligt Art Àr det ingen idé att starta leanarbetet om inte nÀrmsta ledningen Àr med! Just denna frÄga diskuteras ofta pÄ vÄra ledarskapsutbildningar: Vad Àr tillrÀckligt engagerad? RÀcker det att ledningen ger sitt godkÀnnande? Vad gör vi om högsta ledningen inte Àr drivande? osv. Det finns inga enkla svar, men det Àr viktigt att hantera.

Det Àr ocksÄ viktigt att se att det Àr ett annat ledarskap som krÀvs. Traditionellt finns ledningen lÀngst upp men i lean Àr processen dÀr vÀrdet skapas viktigast. LÀngst upp finns medarbetarna som skapar vÀrde. Ledningens roll Àr att stödja, allt annat Àr bara slöseri.

Einar Gudmundsson, som var den andra talaren, menade att ledaren mĂ„ste komma ner frĂ„n sitt isberg och ut i verksamheten. Bra ledarskap Ă€r pragmatiskt och kopplat till verksamheten enligt Einar. Einar har lĂ„ng erfarenhet av lean, och de senaste Ă„ren frĂ„n Volvo Car Customer Service dĂ€r de fĂ„tt SIQ’s pris 2013 för sitt lean-arbete i tjĂ€nstemannaorganisationen. I lĂ€ngden mĂ„ste ledaren leda frĂ„n golvet, ha respekt för medarbetarna och för deras kapacitet samt driva förbĂ€ttringar utan rĂ€dsla (rĂ€dsla för misstag och fel)!

Einar lever som han lÀr och avsÀtter flera halvdagar i veckan för att vara ute i verksamheten och coacha förbÀttringsarbetet. För att det skall fungera i lÀngden, enligt Einar, sÄ mÄste det finnas visuell styrning och tydliga mÀtetal ute i verksamheten sÄ att det gÄr att se vad som sker (plan och status) och vad som behöver coachas. Einar blev nyligen VD för Rejmes Bil AB i Halland och det ska bli spÀnnande att se hur den organisationen utvecklas framöver!

Sammanfattningsvis sĂ„ har ledaren en nyckelroll i lean-arbetet. Ledarens roll Ă€r att etablera den dagliga visuella styrningen, stödja vĂ€rdeadderande arbete, coacha och driva problemlösning samt skapa och förankra ett gemensamt fokus genom strategisk planering (kallas Hoshin) och VÅGA GÖRA!


För er som vill lĂ€sa mer om ledarens roll sĂ„ nĂ€mnde Einar tvĂ„ böcker, dels Jeff Likers ”Toyota Way to Lean Leadership”, dels Mike Rothers ”Toyota Kata”, som nu finns översatt till svenska. Vidare har vi Ă€ven en tvĂ„dagars trĂ€ning dĂ€r lean ledarskap och förĂ€ndringsarbete stĂ„r i fokus.

Framöver har vi tvĂ„ spĂ€nnande Master Meetings planerade. Det ena Ă€r en praktisk trĂ€ning hos ett företag i hur fĂ„ till ett systematiskt lean-arbete som bĂ„de förbĂ€ttrar miljön och sĂ€nker kostnader; Lean & Green! Som trĂ€nare dĂ€r har vi Keivan Zoakei, som nyligen fick Shingo-priset för sin bok ”Creating a Lean and Green Business System”.

Det andra Àr en exklusiv interaktiv halvdags-dialog tillsammans med sjÀlvaste Dan Jones om Lean in the Digital Age.

Av Joakim Hillberg och Pia Anhede

 

Februari 2014


 

Pia Anhede Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Pia har mer Àn 20 Ärs erfarenhet av lean i lÀngre förÀndringsprojekt. Hon har arbetat i mer Àn 30 företag i över tio lÀnder. Pia Àr civilingenjör frÄn Chalmers.

 

Joakim Hillberg Àr ansvarig för Plans leanutbildningar sedan flera Är tillbaka. Joakim har stor erfarenhet av förÀndringsprojekt inom bÄde produktion och service. Joakim har arbetat i mer Àn 30 företag i över 10 lÀnder. Han Àr civilingenjör frÄn Chalmers och har en MBA frÄn INSEAD.

>> Arkivet

 

 

 

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean.
Besöksadress: GustavslundsvĂ€gen 143, 5tr, Bromma. Telefon: 08-24 12 90. E-post: info@plan.se