Huvudbakgrund
www.plan.se PLAN-konferensen 2017 PLAN-konferensen 2015
Utstallare Utstallare Om konferensen Registrera
Marker


Årets talare på konferensen
26 april

dot

Anna Dyhre

Anna är en av Sveriges mest populära och anlitade föreläsare och moderator. Författare, föreläsare, moderator och utbildare.

De senaste 15 åren har Anna skrivit böcker, föreläst och utbildat människor.  Hon har ett stor samhällsintresse, samt kunskaper om vad som skiljer mellan en lyckad och mindre lyckad arbetsgivare. Anna är Född och uppvuxen i Göteborg, på senare år har bosatt i Stockholm. Största intresse är employer branding.

Anna Dyhre, Employer branding - senior advisor på Coworkers.

>> Läs mer om Anna Dyhre

dot

Carol Ptak

Adapt or Die – Successfully Managing the Volatile Supply Chain

Today’s detailed planning and scheduling systems are rooted in assumptions and practices from 40 years ago. “Best practices” are no longer best – they are simply antiquated and in many cases inappropriate. Optimizing these inappropriate rules through today’s more powerful ERP products is fraught is risk. Sustaining competitiveness in the face of rising complexity and volatility in supply chains requires a fundamentally different approach – a company has a choice – adapt or die. 

This presentation will describe the simple steps of the required shift from convention to the emerging principles of Demand Driven operational systems. The presentation will be comprised of three sections:

1.    The breakdown of formal planning and scheduling in the "New Normal"
2.    The importance of promotion and protection of system flow and it connection to ROI
3.    Three components of the Demand Driven Adaptive Enterprise

Carol Ptak, Demand Driven Institute

dot

Charlotte Ljunggren

Framtidens Flygplats – Göteborg Landvetter Airport

Göteborg Landvetter Airport är en stor arbetsplats som totalt sysselsätter cirka 4 000 personer fördelat på ett hundratal företag, vi har 100 desitnationer, 6,3 miljoner resenärer reste från GOT under 2016, ca 75 000 starter och landningar på vår 3300 m långa rullbana. Med läge mitt i Skandinavien, mellan Oslo-Köpenhamn-Stockholm, är Göteborg Landvetter Airport en frakthub för interkontinental frakt och målet är att öka fraktfrekvenserna ytterligare framöver. På sikt ska verksamhet breddas för att i framtiden bli ett centrum för resor i hela regionen, där kompletterande transportslag möts på flygplatsen.

Charlotte Ljunggren, Flygplatsdirektör, Göteborg Landvetter Airport, Swedavia AB

dot

Hans Ohlsson

På mindre än 24 timmar bytte Ellos Group under mars 2017 till helt nya system för sin e-handelsverksamhet

Ellos Group är idag en ledande aktör inom e-handel för mode och heminredning i Norden. Huvudkontor och större delen av verksamheten ligger i Borås. Ellos Group är verksamt inom samtliga nordiska länder med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Stayhard. Koncernen har idag över 1,6 miljoner aktiva kunder.

Borås har historiskt sett varit centrum för textilindustrin i Sverige. Regionen kännetecknas av en stark handels- och entreprenörskultur och har under de senaste 15-20 åren utvecklats till en ledande stad för e-handel.

Ellos grundades 1947 av Olle Blomqvist, en entreprenör som framgångsrikt ledde Ellos under 41 år till en ledande position inom distanshandel på den nordiska marknaden. Redan under 1999 lanserades den första e-handelsplatsen. Ellos Group idag bygger vidare på sitt arv: - En nära relation till kunderna, en passion att leverera värde och en strävan att ständigt utveckla produkter och tjänster.

Hans Ohlsson, Vd och koncernchef, Ellos Group

dot

Jonas Ogvall

Den digital handeln exploderar- Hur påverkas det svenska näringslivet?

Digitaliseringen går allt snabbare och detaljhandeln är en av de näringar som driver digitaliseringen framåt.

Vad behöver du veta om konsumenters köpbeteende för att möta kunderna digitalt? Idag kan köpprocessen vara viktigare än varumärket och du måste kunna leverera på kundens villkor.

Digitaliseringen går allt snabbare och detaljhandeln är en av de näringar som driver digitaliseringen framåt. Den digitala detaljhandel (B2C) ökade med 19 procent under 2015 och prognosen för 2016 är en omsättningen på 60 miljarder kronor.

Vi handlar mer och mer från utlandet och 1/4 av alla köp körs från utländska siter. Hur kan den här utvecklingen komma att rita om kartan för den svenska handeln och den traditionella fysiska handeln? Och hur kan människors digitala köpbeteende förändra handeln inom industriell business to business?

Vad behöver du veta om konsumenters köpbeteende för att möta kunderna digitalt? Idag kan köpprocessen vara viktigare än varumärket och du måste kunna leverera på kundens villkor. Är svaret både i fysisk handel och e-handel? Med hela världen i våra händer är mobilen, surfplattan och datorn en reell  handelsplats, var du än befinner dig.

Låt dig inspireras till att antingen ta klivet ut på den digitala arenan eller utveckla den om du redan är där.

Jonas Ogvall, Vd, Svensk Digital Handel

dot

Årets parallella spår på konferensen 26 april

dot

Carin Bergendorff

Hur Atlas Copco Underground Rock Excavation anpassar sin produktion för att hantera stora fluktuationer i volym och mix

Atlas Copco Underground Rock Excavation producerar kundanpassade bergborrmaskiner, gruvlastare och gruvtruckar. De senaste åren har mönstret i efterfrågan förändrats i form av större fluktuation i volym och mix mellan produkter. Därtill har kravet ökat på kortare ledtider samtidigt som företaget strävar efter en låg kapitalbindning. För att möta dessa krav ställs montering om till ”flexibla linor” som ger förutsättningar att möta marknadens hårdare krav. Omställningen innefattar förändring i fysisk layout, men framförallt en stor kulturförändring som kräver starka ledare och drivna medarbetare.

Carin Bergendorff, Production manager, Atlas Copco Rock Drills AB

dot

Fredrik Linde & Espen Eiesland

Lean - A minute to learn a lifetime to master

Under de senaste åren har Lean varit vägledande för Sveriges största färgproducent. Vi berättar om vår resa så här långt, vad vi åstadkommit, vad vi lärt oss och vad vi har framför oss. Vi har från idé i lilla Nykvarn, nu etablerat ett system av principer och arbetssätt som används inom hela koncernens Supply Chain funktioner produktion, lager, logistik, planering & inköp i såväl Sverige som Ryssland, Polen, Finland & Baltikum. Vi är speciellt stolta över våra medarbetare som i vårt förbättringsarbete var och en bidrar med 15 genomförda förbättringar per år! Vi berättar gärna hur vi gjorde, delar med oss av våra erfarenheter och ser fram emot att föra en dialog med dig.

Fredrik Linde, VP Supply Chain Scandinavia, Tikkurila Sverige AB

Espen Eiesland Lean Manager group Supply Chain, Tikkurila Sverige AB samt Produktionschef Nykvarn

dot

Johan Magnusson

Digitaliseringens omstöpning av verksamheter/industrier

Johan Magnusson, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet

dot

Martin Gunnarsson

Resan till framtiden blir snabbare och enklare – se upp så du inte blir kvar på perrongen

Martin Gunnarsson har 20 års erfarenhet av IT och på detta pass tar vi oss bortom dagens hypade ord såsom molntjänster, digital transformation och internet of things.
Det blir mängder med exempel på nya affärsmöjligheter som IT ger. Affärssystemet utgör företagets plattform för innovation där människor, prylar och processer knyts samman i ett självlärande nätverk. IFS har partnerskap med ledande företag runt om i världen så låt dig inspireras av hur några av våra kunder utnyttjar IT för att uppnå bättre lönsamhet och kundnöjdhet.

Martin Gunnarsson – Product Director & ERP Evangelist, IFS

dot

Mischa Trailovic

Vår resa mot självgående team

Som chef är ledarskapet den viktigaste kompetensen för att nå utveckling och ett varaktigt resultat i sin verksamhet. Är det en självklarhet att alla chefer har den kompetensen? Kan man träna upp den om man inte har den? Min uppfattning är att det går förutsatt att man har ett genuint intresse för människan. Hur påverkas människan där ledarskapet inte fungerar och vilken framgång/utveckling kan man få där det fungerar?

Vi vill prata om vår pågående förändringsresa, en resa som ställer nya krav både på chefer och medarbetare men har ett gemensamt mål.....självgående team.

Mischa Trailovic, Områdeschef Montering

Bild från vänster: Emil Lind, Montör, Tanja Kohut, Montör, Mohamed Ali, Montör, Nathalie Löwqvist, Montör, Mischa Trailovic, Områdeschef Montering

dot

Per-Olof Johansson

Demand to Deliver: "följ med på en resa hur du når best in class för din leveransprecision"

Per-Olof kommer ta er med på en resa att ta ett företag från medioker kundnöjdhet och leveransförmåga till  leveransprecision i toppklass och nöjda kunder. Du bjuds på en presentation som genombelyser hela verksamheten och dess processer för att lyckas. Där kunden alltid står i centrum.

Per-Olof Johansson, SC&Logistics Director North Region, Ifö Sanitär part of Geberit Group

 

dot

Peter Dahl

 

 

 


Accelererad implementeringsmetodik

AstraZeneca arbetar sedan 15 år tillbaka med Lean. På vår svenska fabrik för packning av läkemedel står vi inför utmaningen att antalet ordrar kommer öka med 250% de närmaste 7 åren, vilket skulle medföra att större delen av produktionstiden skulle användas åt att ställa/rigga maskinerna på linjen om vi inte förbättrar vårt sätt att arbeta. Genom ett 12 veckors intensivt program där vi utbilda och träna ledarskapet i lean metoder och i lean ledarskap involveras alla i organisationen i målstyrt förbättringsarbete. Resultat - mer än fördubblad produktivitet och nöjdare medarbetare.

AstraZeneca PET Packaging vann utmärkelsen Lean ledarskap med följande motivering:

Med ett väl utvecklat program för utbildning i Lean helhet och Lean ledarskap, som implementeras genom träning av ledare på alla nivåer med hjälp av Accelererad Implementeringsmetodik (AIM) har ett nytt ledarskap och ett dagligt förbättringsarbete utvecklats som involverar alla medarbetare. AstraZeneca PET-Packning är en god förebild för träning av Lean ledarskap på alla nivåer i ett företag.

Peter Dahl, Lean Koordinator, AstraZeneca AB

dot

Tobias Ericsson

 

 



Förändrat arbetssätt leder till ökad produktivitet, förbättrad kundnöjdhet och en lärande organisation!

Newbody varuförsörjning omfattar produktutveckling, inköp, planering, produktion, lager, kvalitet, logistik, returer och kundsupport. Newbody kommer berätta om sin resa kring hur dom har etablerat ett system för ständig förbättring, nedbrytning av övergripande mål till leveranser och aktiviteter på individnivå och visuell- och daglig styrning får information och feedback om den egna funktionens hälsa och prestation.

Juryns motivering lyder:
Enheten Supply Chain inom Newbody AB har utvecklat sina flöden och sitt arbetssätt så att varje medarbetare bidrar i förbättringsarbete varje dag och varje ledare tränar, coachar och stöttar sina medarbetare. Väl definierade mål utifrån såväl kund- som leverantörsperspektiv utgör en tydlig riktning för arbetet. Resultaten har utvecklats mycket positivt inom samtliga områden och speciellt vill vi lyfta fram medarbetarnöjdheten som visar på en hög motivation och ett positivt förändringsarbete. Förändringsarbetet drivs av linjecheferna och tid avsätts varje vecka för att driva och coacha förbättringsarbetet. Detta är en viktig faktor till Newbodys framgång. Newbody är ett inspirerande föredöme för alla typer av organisationer som strävar mot världsklass!

Om Newbody

Newbody hjälper skolklasser, idrottslag och föreningar att tjäna pengar till cuper, träningsläger och skolresor. Genom att sälja våra populära produkter tjänar idrottande ungdomar och skolelever bra med pengar till sina mål. Sedan starten 1987 har över 25 000 grupper samarbetat med oss och tillsammans har de tjänat över 680 miljoner kronor – förtjänster som bidragit till utveckling, gemenskap och många glada minnen.

Tobias Ericsson, Head of Supply Chain, Newbody AB
Henrik Simonsson, Warehouse Manager, Newbody AB

dot

Ulf Andersson

S&OP - utmaningar och möjligheter

Här diskuterar vi utmaningar med ett stort produktsortiment som vänder sig till flera kundsegment med olika affärskaraktärer. Fokus ligga på erfarenheter, förutsättningar och framtidsplaner. Just nu genomför SKF en rad förändringar inom området Sales & Operations Planning. Vad driver dessa förändringar och vilka utmaningar och möjligheter står vi inför.

Ulf J Andersson, Manager Sales & Operations Planning, AB SKF

dot

Viktor Elliot

Supply Chain Finance Visibility

Viktor Elliot är forskare vid sektionen industriell och finansiell ekonomi & logistik vid företagsekonomiska institutionen inom Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Viktors forskning behandlar bland annat styrning och reglering av banker, överskuldsättning och synliggörandet av flöden i leveranskedjor.

Synliggörandet av flöden i leveranskedjor skapar möjligheter för effektivisering, riskreducering och inte minst reducerad informationsasymmetri. Viktor Elliot kommer att introducera ett nytt flerdisciplinärt forskningsprojekt på Handelshögskolan som syftar till att analysera hur de olika parterna i en leveranskedja påverkas när fysiska, informationsrelaterade och finansiella flöden synliggörs. Forskningsprojektet tar sin utgångspunkt i den digitala utevecklingen som ett medel för att stärka den ”svagaste” länken i leveranskedjan och därmed göra hela kedja mera motståndskraftig.

Viktor Elliot, Handelshögskolan, Göteborgs universitet

dot

 

Microphone

PLAN-konferensen

Välkommen till mötesplatsen och inspirationskällan för logistik, supply chain, produktion, planering och verksamhetsförbättring.

Här möter du kollegor, knyter nya kontakter, diskuterar aktuella frågor, finner nya verktyg, kunskap och inspiration.

 

Anmäl dig här!

 

Plan är kompetensnätverket för alla som arbetar med logistik, supply chain och lean. Tel. 08-24 12 90 E-post. info@plan.se
Start | Nätverk & medlemskap | Utbildning & certifiering | Evenemang | Om Plan